Flytning og ny adresse
Du skal melde flytning til kommunen senest 5 dage efter, du har skiftet bopæl.
Flytter du til en adresse i Aalborg
Du kan melde flytning fra 4 uger før - og frem til 5 dage efter - at du er flyttet. Melder du flytning senere, får du en bøde på 500 kroner (2023).
Familier og enlige med børn kan melde flytning for alle på adressen på én gang.
Benyt selvbetjeningslink 'Meld flytning' til at anmelde din nye adresse.
Flytter du til en anden kommune
Flytter du fra Aalborg til en anden kommune, skal du vælge tilflytningskommunen på borger.dk og melde flytning der i stedet.
Bøde ved for sen flytning
Alle, der flytter, skal ifølge loven om Det Centrale Personregister anmelde flytning til Folkeregistret senest 5 dage efter flytningen.
Aalborg Kommune har dog valgt tidligst at udskrive bøden, når en flytning anmeldes senere end 14 dage efter flyttedatoen.
Hvis du vil vide mere
Du har pligt til at oplyse din nye adresse senest fem dage, efter du har skiftet bopæl. Flyttedatoen er den dag, du faktisk er flyttet ind. Det vil sige, når du har flyttet dine ejendele og overnatter på adressen.
- Du kan melde flytning for dig selv og for de øvrige beboere i husstanden.
- Du kan tidligst anmelde flytning fire uger, før du skifter adresse.
- Du skal melde din flytning digitalt, og du vælger samtidigt din læge.
- PostNord får automatisk besked om din flytning, når den træder i kraft. (Dog ikke, hvis du har navne- og adressebeskyttelse.)
- Husk at sætte navn på din nye brevkasse. Mindst efternavnene på de postmodtagere, der anvender brevkassen, men også gerne fornavnene, for det mindsker risikoen for fejl.
Midlertidig adresseflytning
Har du i en afgrænset periode brug for at få din post sendt til en anden adresse end din folkeregisteradresse, skal du give dine afsendere besked.
Navne- og adressebeskyttelse
Hvis du ønsker navne- og adressebeskyttelse, skal du huske at søge om det i forbindelse med din flytteanmeldelse.
Bemærk også, at du selv skal give besked til PostNord, hvis du har eller vil have navne- og adressebeskyttelse hos dem. Dermed frabeder du dig videregivelse af information til andre distributionsselskaber end PostNord.
Flytning og eftersendelse af post hos PostNord
Ingen MitID
Kommunens borgerservice kan hjælpe dig, hvis du ikke har MitID. Husk at bestille tid.
Bøde
Hvis du ikke anmelder din flytning i tide, kan du få en bøde.
Hvad er en c/o-adresse?
Hvis du flytter ind hos en ejer eller lejer, og dit eget navn ikke står på døren, skal du angive ejerens eller lejerens navn i feltet 'Hos (c/o er en forkortelse for det engelske udtryk "Care of")'. Du kan ikke registreres i CPR på en c/o-adresse, hvis du ikke rent faktisk også bor der.
Kommunen kan kræve, at ejeren/lejeren med en logiværtserklæring bekræfter, at du bor hos ham eller hende.
Bøde ved for sen flytning
Hvis du melder flytning for sent får du en bøde.
Alle, der flytter, skal ifølge CPR-loven anmelde flytning til folkeregistret senest 5 dage efter flytningen. Aalborg Kommune har dog valgt tidligst at udskrive bøden, når en flytning anmeldes senere end 14 dage efter flyttedatoen.
Det er muligt at anmelde flytning 4 uger før man skal flytte. Det betyder, at du har 6 uger til at anmelde din flytning rettidigt.
Det koster en bøde på 500 kr. (2024):
Hvis du melder din flytning til Aalborg Kommune for sent
Hvis du afgiver urigtige oplysninger om selve flytningen
Hvis du undlader at give de ønskede oplysninger i forbindelse med flytningen.
Lovgrundlag for bøder ved for sent anmeldt flytninger: Der henvises til Lovbekendtgørelse om Det Centrale Personregister nr. 702 af 23. maj 2022:
§ 12 stk. 1 Enhver der flytter, har pligt til senest 5 dage efter flytningen at anmelde denne til tilflytningskommunen.
Her kan du meddele din nye adresse til folkeregistret:
Anmeld flytning til folkeregistret
Hvis du har brug for at dokumentere din nuværende eller tidligere adresse, kan du bestille en bopælsattest. Du kan kun få bopælsattest på en anden person, hvis du har skriftlig fuldmagt fra vedkommende. En bopælsattest koster 95 kr. (2024).
Hvis du ikke har mulighed for at benytte digital selvbetjening, kan du bestille tid i Borgerservice eller få hjælp på biblioteket.
Bestil bopælsattest (MitID) på borger.dk